فرودگاه دنور (سازه کابلی)












پل معلق چرخان ( امکان دوران 90 درجه) متکی بر کابل




درسال 1988 گالیرموفق به طراحی دوگنبد بزرگ برای بازیهای المپیک درسئول گردید یکی از این سالنها سالن ژیمناستیکاست برای پوشش گنبد از کابل های کششش ممتد وعناصر فشاری غیر ممتد استفاده شدهبرای پوشش سقف از سه سری حلقه استفاده شده فواصل حلقه های بکار برده شده 14.5 متر است ویک سری کابل هائی که بصورت شعائی بدایره انتهائی وصل میشود ودرروی المان های شعائی یک سری لوله های عمودینصب شده اند و المان های عمودی وشعائی بصورت مورب بهم وصل میشوند پوشش سقف از چهار لایه بشرح زیر تشکیل شده:
1-یک لایه فابیر گلاس با پوشش سیلیکون
2-یک لایه عایق با ضخامت دو سانتیمتر
3-یک لایه هوا به ضخامت 6سانتیمتربا یک لایه محافظ بخار
4- برای جلوگیری از صوت از یک لایه فابیر کلاس استفاده شده



سازه کش بستی یکی ازسازه های فضا کار سازه کش بستی است این سازه ها از یک سری المانهای فشاری غیر ممتد و المانهای کشش ممتد (کابل) تشکیل شده است. این سیستم توسط مجسمه سازی بنام کنت اسنلسون اختراع گردید وسپس توسط باک مینستر فولر توسعه پیدا کرد.
.jpg)

استادیوم ورزشی گنبد جورجیا (The Georgia Dome) در شهر آتلانتا واقع در ایالت جورجیای ایالات متحده آمریکا با ظرفیتی در حدود ۷۱۰۰۰ نفر ، ساخته شده است. ساخت این مجموعه نسبتا بزرگ ورزشی از سال ۱۹۸۹ تا ۱۹۹۲ میلادی به طول انجامید اما پوشش جدیدی که برای سقف به کار گرفته شد، در سال ۲۰۰۳ به بهره برداری رسید.مهمترین نکته در ساخت یک استادیوم فوتبال، ایجاد دهانه ای وسیع بدون ستون می باشد. پوششی که برای سقف در نظر گرفته می شود باید به نوعی طراحی گردد که برای پوشش دهانه ای در حدود ۲۰۰ متر، هم نیازی به ستون های نگه دارنده سازه نداشته باشد و هم در اثر بارش باران و برف و وزش باد تعادل و ایستایی خود را حفظ نماید. ترفندی که برای این بنا در نظر گرفته شده است، سیستم سازه ای کش بستی یا تنسگریتی می باشد.





پروژه " الماس یورکشایر Yorkshire Diamond " که یک پروژه گروهی است برنده نهایی رقابتهای باز بین المللی ، برای غرفه ی سیار mobile pavilion در ایالت یورکشایر بود. پاویون الماس یورکشایر نشانی منحصر بفرد و آیکنیک است که بنا بر وقایع اطراف یورکشایر و هامبر یا حتی حوزه های خارج اطراف ان طراحی شده است تا ان چه در این محل می گذرد را نمایندگی کند.این پروژه خود دارای جذابیت است . با ظاهری قابل توجه که در شکلی از لوله های متورم در ساختار اتمییزه شده لوزی ها سازمان بندی شده شکل گرفته است. اندازه شبکه ی لوزی 20*26*10 متری، بر حسب فرم فضای داخلی غار استخراج گردیده است که یادآور معادن زغال سنگ یورکشایر است. نور و هوای سوراخهای بدنه درساختار، نور و تهویه طبیعی را تامین می کند.در شب، بدنه های نیمه شفاف و تابش نور پوسته بیرونی را در تمام رنگها وهمه ی جهات مانند الماسی زیر نور آفتاب می درخشاند.توجه بر انعطاف پذیری به پاویون شکلهای متفاوتی میدهد. که اجازه می دهد غرفه برای همه چیز از اجتماعات کوچک گرفته تا کنفرانس های بزرگ یا سخنرانیهای عمومی مورد استفاده قرار گیرد. فضای داخلی بزرگ موجب شگفتی و اشتیاق خواهد شد ،وقتی که در نزدیک بخشی از میدان عمومی شهر کار گذاشته شد. پاویون می تواند از درون تا شود و یک منطقه ی بزرگ را تحت پوشش اورد. از دیگر خواص پاویون صورت های ابداعی سازگار با محیط زیست است که می تواند انرژی را حین حمل و هنگامی که نصب شده تولید نماید. با استفاده از مواد بسیار سبک قابل بازیافت، ایالت یورکشایر تعهدش را به محیط زیست نشان خواهد داد. استفاده های نوین ابداعی از تکنلژی هایی که پاسخ گویی شان به محیط زیست و رعایت الزامات مالی اثبات شده است طراحی این پاویون را در زمره طراحی های پایدار و کم هزینه قرار می دهد.

تئاتر شناور در اوزاکای، ژاپن - سازه پنوماتیک با 3 قوس بادی پر شده از هوا







مهندس معمار این فضای زیبا مراتا ژاپنی است پلان این نمایشگاه که در عصربی نظیراست به شگل دایره است قطر این دایره 50متر است اسکلت این ساختمان از 16قوسی که از هوا پرشده تشکیل گردیده مقطع قوس ها دایره است جنس قوس های بکار برده شده دارای پوسته پلی وینیل است رنگهای زرد وقرمز قوس ها باعث زیبایی این بنا گردیده و اتصال این لوله ها به پی از طریق لوله های فولادی است این لوله ها قادرند فشاری معادل 25000 نیوتن بر متر مکعب را تحمل نمایند این سازه میتواند درمقابل بادی که سرعت آن 200 کیلو متر درساعت باشد مقاوم می باشد.

![]()
گنبد نقره ای Silver dome این ورزشگاه سرپوشیده درسال 1974 به بهره برداری رسید این ورزشگاه 220متر طول و195متر عرض دارر ازخصوصیات این ورزشگاه بادی داشتن یک شبکه کابلی همچنین خیز کم وبکار بردن حلقه فشاری است تا کنون با این مشخصات سازه ای ساخته نشده است شکل این سازه زیبا هشت ضلعی است ومحاط شدن این هشت ضلعی دریک بیضی زیبایی آنرا دوچندان نموده ساره بکاربرده شده ازجنس بتن مسلح وفولاد است با توجه باینکه ارتفاع این سازه زیاد است برای استحکام بیشتر حلقه پیرامونی روی ستونهای فلزی قرار دارد و برای جلوگیری ازنیروی زلزله ستونها مهار شده اند سقف این سازه بادی از فابیرگلاس با پوشش تفلون تزئین یافته است این متریال جدید علاوه برزیبایی باستحکام بنا میافزاید ودرمقابل خورشید مقاومت خوبی از خود نشان میدهد وازطرف دیگر سطح صافی بوجود می آورد برای ساختن این سقف از 100 پانل استفاده شده وجهت اتصال این پانل ها به تیرهای اصلی ازکابل استفاد ه شده.


از آذربايجان آغاز شده و برپايه معماري بومي آنجا بوده كه در اصفهان به اوج رسيد. شامل دو دوره است، دوره نخست از پيش از صفويان تا محمد شاه قاجار و دوره دوم كه دوره پسرفت (انحطاط) نام دارد.
✔️ معماري:
1- سادگي در طرح (طبق نظر پيرنيا)، كه اين نظر قابل قبول نيست، زيرا طرحها در اين شيوه به مراتب پيچيدهتر شدند.
2- كم شدن نخير و نهاز (فرورفتگي و پيش آمدگي).
3- بهرهگيري از گوشههاي پخ در ساختمانها.
4- سادگي در نما.
5- حذف كوربندها و آفتاب شكنها و پنامها «خانهها».
✔️ سازه :
1- جداسازي زبره و نما و هشتوگير كردن آنها.
2- توجه نكردن به پشت ساختمان.
3- بكارگيري انواع پوششها.
4- ضعف سازه بخاطر بهرهگيري از آجر آبساب.
✔️ ساختمايه:
1- آجر آبساب.
2- كاشي هفت رنگ و كاشي معرق.
3- ملات قيرچارو براي چسباندن گرهسازيها.
4- كاشي تراش.
✔️ آرايه:
1- بهرهگيري از كاشي خشتي هفت رنگ.
2- گرهسازي بجاي معرق كاري.
3- گچبري در نما شبيه آجركاري (به تقليد از شيوه آذري).
4- قوارهبري (گِردبري آجر).
5- گچ بري همراه شيشه و رنگ و در دوره دوم، آينهكاري نيز اضافه شد.
✔️ نمونهها:
1- مسجد امام اصفهان (1020)
2- شيخ لطفالله (1027)
3- مدرسه چهارباغ
4- كاروانسراي مادرشاه
5- هشت بهشت (1080)
6- چهل ستون قزوين
7- چهل ستون اصفهان
8- عالي قاپو
🔻 منبع: جزوه معماری اسلامی (آیدین جوانی دیزجی)
🔻مهم ترین بنای به جای مانده از دوران فرمانروایی ژوستی نین در استانبول است.
🔻نقشه ساختمان ایاصوفیه نمایشگر ترکیبی منحصر به فرد از عناصر گوناگون است؛ بدین معنی که بنا دارای محور طولی کلیساهای صدر مسیحیت است و قسمت مرکزی یا صحن از محوطه ای چهارگوش واقع در زیر گنبدی عظیم تشکیل یافته است.
🔻در حالی که در دو طرف آن دو نیم گنید زمینه شده و صحن را به شکل بیضی بزرگ درآورده است.
🔻متصل بر این نیم گنبد ها، طاقچه بندی های نیم مدور با ریف طاق های گشاده تعبیه گردیده است، به طریقی که گویی قوس گنبد ایاصوفیه در میان دو نیم کلیسای مستطیل شکل گنجانده شده است.
🔻گنبد بر روی چهار طاق سنگین به چهار جرز کوه پیکر واقع در چهارگوشه مربع مرکزی منتقل می سازد، قرار گرفته است، به طوری که دیوارهای واقع در زیر طاق ها به هیچ وجه خاصیت حمال یا نگه دارنده وزن بنا را ندارد.
🔻انتقال تدریجی از بدنه چهارگوش متشکل از این طاق ها به لبه مدور گنبد به وسیله سه گوشی های کروی شکل موسوم به تاسچه انجام می پذیرد و از این دو واحد ساختمانی چون گنبدی متکی به تاسچه ها بنا می گردد.
🔻این تدبیر تازه در معماری که موجب می شد، گنبدهای بلندتر و سبک وزن تر از گنبدهای قدیمی بر روی شالوده ای گرد، مانند پانتئون یا چند ضلعی منظم نصب گردد، مقبول افتاد.
🔻در این بنا آنچه بیننده را بیش از هر چیز تحت تاثیر قرار می دهد کیفیت و کمیت نوری است که وارد بنا می شود.
✨ منبع: زارعی، محمد ابراهیم / آشنایی با معماری جهان / فصل 13 / صفحه 348 - 346
🔻در مرحله بعد که پرستشگاه ها را از سنگ ساختند، سبک پیشین که ویژه ساختمان های چوبی بود همچنان محفوظ ماند.
🔻سقف شیروانی معابد (هرا) سفالی بوده است.
🔻در سه شیوه معماری یونان توجه فراوانی به معماری بیرونی مبذول داشته اند.
🔻نقشه اغلب معابد یونانی مستطیل شکل و در مرکز آن بخش اصلی معبد نیز یک اطاق مستطیلی شکل قرار داشته که به آن مقصوره (نائوس) می نامیدند.
🔻داخل مقصوره بدون ستون بود ولی به تدریج یک ستون برای حمل بار به آن اضافه شد.
🔻مقصوره دارای ایوان ستون دار قوامی یا پیشین است که به آن «پرونائوس» می گویند.
🔻در پشت مقصوره یک رواق خلفی شبیه رواق قدامی وجود داشته که آن را پیشخوان یا «اوپیسودوموس» می نامیدند.
✨ منبع: زارعی، ابراهیم / آشنایی با معماری جهان / فصل 10 / صفحه 273 و 280
🔻بنای کلیسا محصول تفکرات دین مسیحی بود.
🔻طرح اولین کلیساهای صدر مسیحیت عمدتا از یک الگوی ثابت پیروی می نمود و در تاریخ معماری از آن به عنوان "کلیسای باسیلیکایی" نام می برند.
🔻باسیلیکا نوعی تالاری طویل با سقفی چوبی بود که در انتهای آن 2 شاه نشین قرار می گرفت.
🔻این بنا، در معماری روم به عنوان دادگاه، بازار یا مکانی برای گردهمایی استفاده می شد.
🔻جهت تامین معماری یک شاه نشین را حذف کردند و شاه نشین دیگر به عنوان جایگاه همسرایان (گروه کر) شناخته می شود.
✨ منبع: بانی مسعود، امیر / معماری غرب: ریشه ها و مفاهیم / فصل 3 / صفحه 97
درزها در تمام سطوح باید مطابق نقشهها و مشخصات و با عرض مناسب ایجاد شوند، باید دقت شود که درزها در حین اجرا با مصالح بنایی، ملات و مانند اینها پر نشده و اجزای ساختمانهای مجاور به هیچ عنوان در هیچ نقطهای به یکدیگر مربوط نشوند و کاملاً از یکدیگر جدا باشند.
برای اجرای درزهای ساختمانی معمولاً مصالح زیر مورد استفاده قرار میگیرد:
1- مصالح پرکننده درز (فیلر):
این مواد ممکن است در بر دارنده الیاف گیاهی، لاستیک، ترکیبات آسفالتی، چوبپنبه و مانند آنها باشند. مواد به کار رفته به عنوان پرکننده، باید دارای ویژگیهای زیر بوده و در هر صورت از مشخصات مندرج در فصل مصالح تبعیت نماید. اهم ویژگیهای مصالح پرکننده عبارتند از: الف: برخورداری از دوام زیاد ب: جاگیری و شکلگیری در درزها ج: قابلیت ارتجاع و عدم ایجاد اتصال محکم با درز
2- مصالح آب بندی:
مصالح آببندی به منظور نفوذناپذیری در مقابل باد و باران و رطوبت به کار میروند. مصالح آببندی باید طبق نقشهها و مشخصات خصوصی و با تأیید دستگاه نظارت به کار گرفته شود. مصالح آببندی باید از نوعی باشد که به درز آسیب وارد نیاورده و سبب کم و زیاد شدن ابعاد آن نشود . برای آببندی انواع مختلف مصالح فلزی، لاستیکی و یا پلاستیکی به کار میرود.
3- مصالح پوشش:
مصالح مورد استفاده در پوشش غالباً از نوع مسی، برنزی، آلومینیومی، چوبی، لاستیکی و مانند اینهاست. مشخصات مصالح باید مطابق مندرجات فصل مصالح و مشخصات فنی خصوصی باشد . این پوششها باید طوری نصب شوند که بتوانند جدا از اسکلت فلزی یا بتنی و مصالح دیگر منبسط و منقبض گردند.
منبع: مشخصات فنی عمومی کارهای ساختمانی - فصل بیست و یکم
به طور کلی درزهای ساختمانی به دو دسته تقسیم میشوند:
1- درزهای ساخت(درزهای اجرایی): این درزها عموماً به منظور تسهیل عملیات بتن ریزی، با توجه به محدودیت حجم بتنریزی در نظر گرفته میشوند، در درزهای ساختمانی، طراح، انتظار عکس العمل در قبال حرکت های مختلف سازه بتنی را نداشته، بلکه فقط سعی دارد تا بر اساس ظرفیت های کارگاهی فاصله درزها را تعیین کند . در این گونه درزها باید پیوستگی بین بتن و آرماتور در دو قسمت مجاور درز به صورت کامل حفظ شود.
2- درزهای حرکتی: درزهای حرکتی درزهایی هستند که برای همساز کردن حرکتهای نسبی قسمتهای مختلف یک سازه به صورت عمدی تعبیه میشوند. این حرکتها میتوانند در اثر تغییرات درجه حرارت، افت بتن و یا نشستهای نامساوی به وجود آیند.