سازه

نمودار تنش و کرنش

جدید ترین ها

درب ورودی

درب ورودی

 

 

برج های فیلوتاکتیک

تقریبا تمامی قسمت های برج های فیلوتاکتیک دسترسی مستقیم به نور خورشید و هوای آزاد دارند. خانه ها به واسطه بهره مندی از چیدمان فیلوتاکسی به دور هسته مرکزی، کمترین میزان سایه اندازی بر هم را دارند، دقیقا مانند برگ ها در گیاهان در مجموع در برج های فیلوتاکتیک هر واحد مسکونی حیاط شخصی روباز خودش را دارد. به علاوه می تواند بیشترین میزان نور خورشید را دریافت کند و نور خورشید از منابع اصلی انرژی در معماری پایدار و شهرسازی پایدار آینده خواهد بود.

 

 

قالب نیوجرسی (مانع بتنی )

مانع بتنی که به این نمونه از آن مانع نیوجرسی می گویند جهت هدایت و در مسیر قرار دادن وسیله نقلیه به صورت قطعات بتنی پیش ساخته قابل اتصال به هم ساخته می شود، که هنگام برخورد کناره ای خودرو به دلیل زاویه کم، لبه های آن به عنوان هدایتگر برگردان عمل کرده و موجب کاهش خسارت می گردد. از این وسیله به عنوان محافظ عابران پیاده، محافظت از کارگران پروژه های عمرانی در مقابل خودروها، موانع موقت و موانع امنیتی ضد تروریستی همچنین سیل بند، جلوگیری از انتشار آتش در جنگل ها، هدایتگر رودخانه و چند خطه کردن جاده ها نیز استفاده می شود.

علت نامگذاری این مانع بتنی به نیوجرسی این بوده است که در سال 1950 میلادی موسسه فناوری استیون به درخواست دپارتمان بزرگراه های ایالت نیوجرسی در غرب ایالت متحده آمریکا برای چند خطه کردن بزرگراه ها این وسیله را طراحی نمود.

قالب نیوجرسی ، مانع بتنی ، دیوار پیش ساخته ، مجتمع صنعتی علیپور ،

 

قالب نیوجرسی ، مانع بتنی ، دیوار پیش ساخته ، مجتمع صنعتی علیپور ،

قالب نیوجرسی ، مانع بتنی ، دیوار پیش ساخته ، مجتمع صنعتی علیپور ،

قالب نیوجرسی ، مانع بتنی ، دیوار پیش ساخته ، مجتمع صنعتی علیپور ،

قالب نیوجرسی ، مانع بتنی ، دیوار پیش ساخته ، مجتمع صنعتی علیپور ،

قالب نیوجرسی ، مانع بتنی ، دیوار پیش ساخته ، مجتمع صنعتی علیپور ،

قالب تونلی

سیستم موسوم به تونلی، یکی از روش‌های مورد استفاده برای اجرای ساختمان‌های با سیستم باربر دیوار و سقف بتنی است. از آن جا که اجرای قالب‌بندی سقف و دیوار به صورت سلولی و هم‌زمان انجام می‌شود به نام تونلی مرسوم است. در سیستم اجرای تونلی، دیوارها و سقف‌های بتن مسلح به صورت هم‌زمان آرماتوربندی، قالب‌بندی و بتن‌ریزی می‌شوند. این روش، ضمن افزایش سرعت و کیفیت اجرا و عملکرد سازه‌ای و رفتار لرزه‌ای مجموعه سازه را به لحاظ یکپارچگی اعضا و اتصالات آن‌ها به نحو چشمگیری بهبود می‌بخشد. با همکاری شرکت سرمایه گذاری مسکن و مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن، اطلاعات فنی مربوط به فناوری ساخت قالب تونلی در اختیار مركز قرار گرفت و با ارزیابی دقیق صورت گرفته توسط آن، سیستم قالب تونلی جزء پانزده فناوری نوین و برتر مورد تایید و معرفی قرار گرفت.

قالب تونلی ، مجتمع صنعتی علیپور

 

قالب تونلی ، مجتمع صنعتی علیپور

ادامه نوشته

جک مخصوص قالبهای مسطح پانلی ICF

امروزه در بعضی از سازه ها از پانل های پلی استايرن (EPS) که بعنوان قالب بتن و عايق حرارتی مي باشند و با نام سيستم های بتنی ICF که مخفف شده  INSULATING CONCRETE FORMWORK  است استفاده میشود. گذشته از مزایای این محصول مانند: عایق صدا – سرعت نصب و معایب آن مانند: ایجاد گاز co2 هنگام آتش سوزی و ریزش پلی استایرن ذوب شده، این سیستم جهت اجرا نیاز به جک های مخصوص و براکت دارد که مجتمع صنعتی علیپور آماده ارائه انبوه این محصولات را دارد.

جک مخصوص قالبهای مسطح پانلی , ICF ، جک ، جک سقفی ، سرجک ، مجتمع صنعتی علیپور

 

جک مخصوص قالبهای مسطح پانلی , ICF ، جک ، جک سقفی ، سرجک ، مجتمع صنعتی علیپور

جک مخصوص قالبهای مسطح پانلی , ICF ، جک ، جک سقفی ، سرجک ، مجتمع صنعتی علیپور

جک مخصوص قالبهای مسطح پانلی , ICF ، جک ، جک سقفی ، سرجک ، مجتمع صنعتی علیپور

قالب تیر پل

پس از اجرای پایه های پل یا همان ستونها، تیرهای ( Beam ) بتنی آماده شده توسط این قالب را بر روی آن قرار می دهند.

لازم به ذکر است که این قالب ها بر اساس نیاز هر پروژه مانند فاصله بین ستونها و ... طراحی و ساخته می شود .

قالب تیر پل ، قالب تیر ، قالب پل ، beam ، مجتمع صنعتی علیپور

 

قالب تیر پل ، قالب تیر ، قالب پل ، beam ، مجتمع صنعتی علیپور

قالب تیر پل ، قالب تیر ، قالب پل ، beam ، مجتمع صنعتی علیپور

قالب تیر پل ، قالب تیر ، قالب پل ، beam ، مجتمع صنعتی علیپور

قالب تیر پل ، قالب تیر ، قالب پل ، beam ، مجتمع صنعتی علیپور

 

قالب مخروطي يا منهول

از اين قالب جهت ساختن ورودي لوله هاي آب، فاضلاب و تونل تاسيسات استفاده مي شود.

پنج تكه بودن اين قالب باعث كارآيي و حمل و نقل راحت آن شده است.

قالب مخروطی ، منهول ، مجتمع صنعتی علیپورقالب مخروطی ، منهول ، مجتمع صنعتی علیپور

 

قالب مخروطی ، منهول ، مجتمع صنعتی علیپورقالب مخروطی ، منهول ، مجتمع صنعتی علیپور

قالب پرشی

سیستم قالبهای پرشی یا Jumping Formworks جهت قالب بندی سدها، پایه پلها، پارکینگ های طبقاتی، دیوار موج شکن ها، برج ها، مخازن، دیوارهای برشی، برج های مراقبت و ... مورد استفاده قرار می گیرد.

پانل های قالب که با استفاده از سولجرها و لوله ها به هم متصل شده و تشکیل یک قالب یکپارچه و مقاوم را می دهد، توسط جرثقیل به محل تکیه گاه بعدی برده شده و بر روی انکر بولت هایی که قبلآ بر روی دیوار نصب گردیده متصل میشود.

با توجه به اینکه جابجایی قالب و نصب آن در محل بعدی حدود 20 دقیقه به طول می انجامد، استفاده از این سیستم علاوه بر سرعت اجرای بتن ریزی، زمان استفاده از جرثقیل را نیز بطور قابل ملاحظه ای کاهش  می دهد.

در زیر روش اجرای سیستم قالب پرشی نشان داده شد است:

قالب پرشی ، پانل قالب ، مجتمع صنعتی علیپور قالب پرشی ، پانل قالب ، مجتمع صنعتی علیپور

 

قالب پرشی ، پانل قالب ، مجتمع صنعتی علیپور قالب پرشی ، پانل قالب ، مجتمع صنعتی علیپور

قالب پرشی ، پانل قالب ، مجتمع صنعتی علیپور قالب پرشی ، پانل قالب ، مجتمع صنعتی علیپور

قالب لوله بتنی

یکی از بهترین راه های ساخت لوله های بتنی استفاده از قالب فلزی می باشد. این نوع قالب لوله بتنی که مانند قالب بتن مدولار ساده، قابلیت نصب آسان و سریع را دارا می باشد، در قطرهای مختلفی ساخته می شود که قابلیت تولید لوله های بتنی در قطرهای مختلف را دارد. همچنین با هريك از قالبها مي توان لوله های بتنی با ضخامت های مختلف تولید كرد. قالب بتن لوله که در مجتمع صنعتی علیپور تولید میشود در چندین تکه داخلی و خارجی تولید می شود که علاوه بر سرعت تولید لوله بتن، بدلیل سبکتر بودن هر قطعه از قالب نسبت به کل قالب، قابلیت جابجایی آسان را فراهم می کند.

قالب های لوله بتنی که در مجتمع صنعتی علیپور تولید می شود با قرار گرفتن قطعاتی در بالا و پائین قالب لوله، قابلیت نر و مادگی را در لوله های بتنی تولیدی به وجود می آورد که در زمان استفاده از لوله های بتنی تولید شده، آنها براحتی درون هم قرار گرفته و قفل می شوند.

تصاویر زیر نحوه استفاده از قالب فلزی را نشان می دهد:

قالب لوله ، قالب لوله بتنی ، مجتمع صنعتی علیپورقالب لوله ، قالب لوله بتنی ، مجتمع صنعتی علیپور

قالب لوله ، قالب لوله بتنی ، مجتمع صنعتی علیپورقالب لوله ، قالب لوله بتنی ، مجتمع صنعتی علیپور

قالب لوله ، قالب لوله بتنی ، مجتمع صنعتی علیپورقالب لوله ، قالب لوله بتنی ، مجتمع صنعتی علیپور

ساختمان بلند

ساختمان های بلند بیشتر به ساختمان هایی اطلاق می شود که در منطقه اطراف خود بالاتر از ساختمان های دیگر قرار گرفته و به صورت مشخصی خط آسمان شهر (Skyline) را تغییر می دهند. می توان ساختمان های بلند را بر اساس ارتفاع تعریف کرد ولی این مشخصه در همه جا یکی نیست و بسته به خط آسمان کلی شهر متغییر است. ممکن است ساختمانی با ارتفاع 80 متر در شهر مشخصی جزء این گروه دسته بندی شود در حالی که به علت خط آسمان بلند شهر دیگر حداقل ارتفاع لازم برای ساختمان بلند محسوب شدن 150 متر باشد..در سیستم ساختمان های بلند به علت تاثیر گذاری قابل توجه نیرو های افقی (بار های دینامیکی، باد و زلزله) علاوه بر نیرو های عمودی (بار مرده و زنده) طراحی این نوع ساختمان ها با ساختمان های با ارتفاع کمتر متفات می باشد. برای پایداری این نوع ساختمان ها در مقابل نیرو های جانبی مکانیزم هایی لازم است که متناسب با مصالحی است که ساختمان از آن ساخته شده است.. 

دسته بندی سیستم های متداول ساختمان های بلند متناسب با طبقات

قاب خمشی بتنی    20 طبقه
قاب خمشی فولادی    30 طبقه
دیوار برشی بتنی    35 طبقه
قاب خمشی مهاربندی شده    40 طبقه
خرپای کمربندی    60 طبقه
قاب لوله ای بتنی     60 طبقه
قاب لوله ای فولادی    80 طبقه
لوله مهار بندی شده    100 طبقه
لوله های دسته شده    110 طبقه
لوله خرپایی بدون ستون میانی    120 طبقه

طراحی ساختمان های بلند

نمای کلی از سیستم های متداول ساخت ساختمان های بلند

اصول طراحی ساختمان های بلند

1-دیوار های برشی سلولی

2-دیوار های برشی پیرامونی

3-دیوار های برشی خمیده

4-هسته طره شده با طبقات طره ای

5-هسته طره شده مدور با طبقات طره ای

6-هسته طره شده با طبقات معلق

7-قاب خمشی

8-قاب خمشی با دو هسته برشی

9-قاب خمشی با هسته برشی واحد

10-هسته مهاربندی شده

11-دهانه های پیرامونی مهاربندی شده

12-هسته مهار بندی شده با خرپا های بیرون زده 

13-لوله قاب شده

14-لوله مهاربندی شده

15-لوله های دسته شده ی قاب شده

16لوله های دسته شده ی مهار شده

انواع سیستم های سازه ای ساختمان‌های بلند

عناصر سازه‌ای اساسی ساختمان عبارتند از: عناصر خطی (ستون و تیر)، عناصر سطحی (دیوار و دال) و عناصر فضایی (پوش نما یا هسته مركزی).
تركیبی از این عناصر اساسی سازه استخوان‌بندی ساختمان را به وجود می آورد. راه‌حل‌های ممكن بي‌نهایت زیادی را مي‌توان در پیش چشم تجسم نمود كه متداول‌ترین آنها عبارتند از:
1- دیوارهای باربر موازی: این سیستم از عناصر صفحه‌ای قائم تشكیل شده است و اكثراً برای ساختمانهای آپارتمانی بكار مي‌رود كه در آنها فضاهای آزاد بزرگ لازم نیست و سیستم‌های مكانیكی سازه‌ هسته‌ای را ایجاب نمي‌كند.
2- هسته‌ها و دیوارهای باربر نمایی: عناصر صفحه‌ای قائم و حول سازه هسته دیوارهای خارجی را تشكیل مي‌دهند. در این روش فضاهای داخلی باز ایجاد مي‌شود كه وسعت آنها بستگی به ظرفیت سازه كف در پوشاندن دهانه ها دارد.
3- صندوق‌های خود متكی: صندوق‌ها واحدهای سه بعدی پیش ساخته‌ای هستند كه وقتی در محل قرار مي‌گیرند و به یكدیگر متصل مي‌شوند به سازه با دیوار باربر شبیه مي‌باشند.
4- دال طره شده: در این سیستم كف‌ها به یك هسته مركزی متكی مي‌باشند و فضای بدون ستونی ایجاد مي‌كنند.
5- دال مسطح: این سیستم صفحه‌ای افقی بطور كلی شامل دال‌های بتنی كف با ضخامت یكنواخت مي‌باشد كه روی ستون‌ها قرار دارند. در این روش تیرهای با ارتفاع مقطع زیاد وجود ندارد و به حداقل ارتفاع طبقه مي‌توان دست یافت.
6- سیستم فاصله‌گذاری: سازه‌های قاب طره‌ای با ارتفاع طبقه، برای ایجاد فضای قابل استفاده در داخل و بالای قاب، یك طبقه درمیان بكار برده مي‌شوند.
7- سیستم معلق: در این سیستم با بكاربردن عناصر معلق بجای ستون ها برای حمل بارهای كف،‌ استفاده مؤثر از مصالح نتیجه مي‌گردد. در این سیستم كابل‌ها بارهای وزن را به خرپاهایی كه از یك هسته مركزی طره شده‌اند حمل مي‌كنند.
8- خرپاهای متناوب: خرپاهای به ارتفاع طبقه چنان قرار مي‌گیرند كه كف هر طبقه بصورت یك در میان روی قسمت تحتانی و یا فوقانی یك خرپا واقع مي‌باشد.
9- قاب صلب: عناصر خطی بوسیله اتصالات صلب به یكدیگر متصل مي‌شوند و تشكیل صفحات قائم و افقی مي‌دهند. ارتفاع طبقه و فاصله ستون‌ها از ملاحظات تعیین كننده طرح در این سیستم مي‌باشند.
10- قاب و هسته مركزی: قاب صلب بارهای جانبی را اساساً بوسیله خمش تیرها و ستونها تحمل مي‌كند. چنین سیستم‌های هسته‌ای، دستگاه‌های مكانیكی و حمل و نقل را در خود جای مي‌دهند.
11– قاب خرپایی: تركیب نمودن یك قاب صلب با خرپاهای برشی قائم بر مقاومت و سختی سازه مي‌افزاید. طرح این سازه ممكن است براساس استفاده از قاب برای مقاومت در مقابل بارهای وزن و مزایای قائم در برابر باد صورت گیرد.
12- قاب با خرپاهای كمربندی و هسته مركزی: خرپاهای كمربندی ستون‌های نما را به هسته مركزی متصل مي‌نمایند و بدین ترتیب عمل انفرادی قاب و هسته مركزی را حذف مي‌كنند.
13- لوله در لوله: ستون‌ها و تیرهای خارجی ساختمان چنان مجاور هم قرار داده مي‌شوند كه نمای ساختمان ظاهراً شبیه دیواری با سوراخ‌های متعدد پنجره‌ای است. در این حالت هسته (لوله) داخلی با لوله نما در حمل بارها سهیم بوده و بر سختی آن مي‌افزاید. 
14- لوله‌های دسته شده: سیستم لوله‌های دسته شده را مي‌توان بصورت مجموعه‌ای از لوله‌های انفرادی تجسم كرد كه تشكیل یك لوله چند واحدی را مي‌دهند. بدین ترتیب آشكار است كه بر سختی سازه افزوده مي‌گردد. این سیستم بلندترین ارتفاع و بیشترین سطح كنار را امكان پذیر مي‌سازد.

منبـــع:
گانگ شولر، ولف، عادلی، حجت الله، سازه های ساختمان بلند، انشارارت دهخدا، 1376

تاریخچه ی ساختمان های بلند

تا پیش از قرن نونزدهم ، بنا های مرتفع منحصر بودند به عبادتگا ه ها ، اهرام ، قلعه ها ، آمفی تئاترها ، مسجد ها و کلیساها که مظهر قدرت و ایمان به شمار می رفتند.دیگر ساختمانهای بلندمرتبه ، خانه های ۳ تا ۴ طبقه ای بودند که گاه در طبقه اول آنها کاربری تجاری قرار می گرفت.
بیشتر ساختمانهای بلند آن زمان سازه ی بنایی داشتند ، اما در روم باستان از مصالح بتن مانند نیز در ساخت و ساز ها استفاده می شد که بهترین نمونه ی کاربرد آن در بنای مشهور پانتئون در رم است.معمولا این مصالح در نمای بیرونی ساختمان دیده نمی شد ، بلکه لایه ای از آجر روی سازه بتنی مانند را می پوشاند.در مراکز شهرهای کهن از جمله بابل ،آتن و بیزانس ساختمانهای آپارتمانی بسیاری از خشت و الوار ساخته شد.رومی ها حتی ساختمان های ۱۰ طبقه را از چوب می ساختند ، اما بعد ها در دوران حکومت امپراطور اوگوستوس ارتفاع ساختمانها به ۲۱ متر محدود شد تا خطر آتشسوزی کاهش یابد.
روش سنتی ساخت بناهای بلند مرتبه هنوز در جنوب عربستان سعودی و یمن متداول است.قرنها ست که اعراب در شهرهای خود برج سازی می کنند. و خانه هایی را تا ارتفاع ۳۰ متر و ۸ طبقه صرفا با خشت خام بالا می برند.اما در اروپای سده های میانه مصالح رایج برای احداث ساختمان های بلند سنگ ، آجر و اسکلت چوبی پر شده با مصالح بنایی بود.

ادامه نوشته

سازه با هسته مرکزی ( SUPER FRAME)

مقدمه

ساخت ساختمان هاي بلندمرتبه درسراسردنيا به سرعت درحال افزايش است و اين روند به دنبال رشدسريع اقتصادي و گسترش روزافزون شهرها و افزايش تقاضا براي فضا درمناطق پرجمعيت سرعت بيشتري گرفته است همينطور كه اين اسمان خراشها به ارتفاع بلندتري مي رسند تبديل به نمادي ازقدرت و برتري پيشرفت تكنولوژي و توسعه اقتصادي كشورها ميشوند ازاين رو استفادها از سيستم هاي جديد سازه اي و تكنولوژيهاي نوين ساخت با هدف دستيابي به ساختمان هايي با ارتفاع هرچه بلندتر مدنظر طراحان و مهندسان قرارگرفته است.

ازآنجايي كه افزايش ارتفاع سازه هاي ساختماني  بلندمرتبه  محدوديت هايي در ضوابط طراحي ايجاد مي كند و همچنين بهدليل ظهور گسترده فرم هاي نامنظم و پيچيده ساختماني درسالهاي اخير و ضرورت ارضا الزامات سازه اي اينگونه فرم ها و نيز قابل ساخت كردن آنها انتخاب سيستم سازه اي مناسب به نحوي كه با مصرف كمترين مقدار مصالح بيشترين كارايي را ايجاد مي كند امري ضروري مي باشد يكي ازاين سيستم ها سازه هسته مركزي با مهاربازويي است كه امروزه به علت كارايي سازه اي بالا درتحمل نيروهاي جانبي بصورت گسترده اي درساختمان هاي بلندمرتبه استفادهميشود دراين مقاله ويژگيهاي سازه اي و معماري اين سيستم مورد بحث و بررسي قرارگرفته است

ادامه نوشته

سازه های بلند

اجراي ساختمانهاي بلند براساس مقتضياني كه شهرنشيني نوين با آن روبرو است از ابتداي قرن بيستم در كشورهاي صنعتي شكل گرفته و گسترش يافته است. تكامل تجربيات اوليه، دستيابي به تكنولوژيهاي جديد، توسعه علمي طراحي سازه ها، ورود به عصر سوپر كامپيوتر و تغييرات اساسي درشكل معماري ساختمانها موجب شده است تا امروزه مهندسان، طراحان و محققان، اندوخته هاي ارزشمند و همچنين قدرت برنامه ريزي برتري در اختيار داشته باشند.از نظر سازه اي تحولاتي كه پيشتازان مهندسي سازه هاي بلند و ديگر مهندسان صاحب نظر ايجاد نموده اند. ارتقاي تواناييهاي رايانه اي و شناخت دقيق تر سيستم هاي مختلف اجراي ساختمانهاي مختلف اجراي ساختمانهاي بلند از نوع لوله اي، ابرقابها، خرپاهاي كمربندي و .. موجب افزايش ارتفاع ساختمانها با رعايت صرفه جويي اقتصادي شده است. ولي اين امر بيش از پيش اهميت سازه در بناهاي بلند را مورد تأكيد قرار داده است. از سيستم هاي متعددي در ساخت اسكلت سازه استفاده مي شود كه هر كدام از آنها متأثر از يكسري پارامترها هستند. لذا بررسي اين عوامل در اجراي سيستم هاي سازه اي بلند فلزي تأثيرگذار خواهد بود.

ادامه نوشته

فناوری های نوین ساختمانی

مبانی طراحی ساختمان های بلند

سازه

مقایسه برج ها

مقایسه برج های مخابراتی

 

برج چین

برج مروارید خاور در کنار رودخانه هوانگپو در شانگهای چین واقع شده‌است. سازه راس برج ۱۴ طبقه‌است که شامل رستوران گردان، هتل فضایی در ارتفاع ۱۴۰ تا ۲۳۰ متر، ۹ کانال تلویزیونی و۱۰ کانال FMرادیویی میباشد. سه ستون بزرگ تو خالی به قطر ۹ متر که توسط سه تیوب به قطر ۷ متر تقویت شده، نگهدارنده کره‌ای به قطر ۵۰ متر میباشند.فضای سبز اطراف این برج ۱۵٫۵ هکتار است که پارک مروارید درخشان نام دارد. این برج دارای ۶ آسانسور است که دو آسانسور آن با گنجایش ۵۰ نفر با سرعت ۷ متر برثانیه حرکت می‌کند.

 China1 (1).jpg

China1 (30).jpg

China1 (31).jpg

خمیده ترین برج دنیا CAPITAL GATE

دیگر ایتالیایی‌ها نمی‌توانند به داشتن خمیده‌ترین ساختمان دنیا یعنی برج پیزا با ۳/۹۷ درجه خمیدگی، افتخار کنند، چرا که در ابوظبی، ساخت آسمان خراشی ۳۵ طبقه، با ۱۸ درجه خمیدگی به پایان خواهد رسید و نامش در کتاب رکوردهای گینس ثبت خواهد شد.

 

ساختمان انتایر کاپیتال گیت (The Entire Capital Gate) که بخشی از نمایشگاه بین المللی ابوظبیست، دارای شیبی ۱۸ درجه ای بیشتر از  برج پیزا  با ۱۴ درجه شیب است که حاصل تصادف و نه طراحی بوده است.

این ساختمان با داشتن ۷۲۸ پنل شیشه‌ای، نمایی زیبا و انحنادار خواهد داشت. این ساختمان تنها قسمتی از پروژه ساخت یک شهرک دور مرکز نمایشگاه‌های ملی ابوظبی است.

برای اینکه این ساختمان در برابر نیروی جاذبه و وزش باد و امواج زلزله تاب بیاورد، ریشه‌ای ۳۰ متری برای آن در نظر گرفته شده است.

یک هتل پنج‌ستاره و دفاتر اداری، کاربری این ساختمان خواهد بود.

 

ادامه نوشته

ساختمان سوئیس ری (Swiss Re)

ساختمان سوئیس ری (به انگلیسی: Swiss Re) سابق که به صورت غیررسمی، خیار ترشی (به انگلیسی: Gherkin) یا برج خیارشور نیز نامیده می‌شود، یک آسمان‌خراش است که در منطقه تجاری شهر لندن واقع شده‌است. این برج در دسامبر ۲۰۰۳ تکمیل شده و در اواخر می۲۰۰۴، بازگشایی شد. این ساختمان در ۴۰ طبقه و با ارتفاع ۱۸۰ متر، در محل سابق ساختمانبالتیک اکسچنج ساخته شده‌است. این ساختمان در ۱۰ آوریل ۱۹۹۲ در اثر انفجار بمبی که توسط ارتش موقت جمهوری ایرلند کار گذاشته شده بود، به شدت آسیب دیده بود.

پس از منتفی شدن ساخت برج میلنیوم، ساختمان کنونی، توسط نورمن فاستر و مهندسان آروپ طراحی شده و کار ساخت آن نیز توسط اسکانسکادر سال‌های ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۳ انجام شد.

 

برج هرست(Hearst Tower)

Hearst Tower 1.

شکل ۱. نمایی از برج هرست در مانهاتان نیویورک

Hearst Tower 2-2.

 

Hearst Tower 2-1.

شکل ۲. پلان سطحی لابی ساختمان به همراه نمای سه بعدی از قسمتهای مختلف ساختمان

Hearst Tower 3.

 

شکل ۲. پلان سطحی لابی ساختمان به همراه نمای سه بعدی از قسمتهای مختلف ساختمان

 Hearst Tower 4.

شکل ۴. مقایسه بین ارتفاع برج هرست با سایر برج‌ها در نیویورک

 

ادامه نوشته

جزیره مصنوعی خزر

آذربایجان قصد دارد در دریاچه خزر یک جزیره مصنوعی بنا کند که در آن بلندترین آسمان خراش دنیا نیز جای خواهد گرفت. این بنا در جنوب غربی باکو، پایتخت آذربایجان ساخته خواهد شد.

آسمان خراش آذربایجان حدود 50 متر بلندتر از بلندترین برج دنیا یعنی برج پادشاهی عربستان خواهد بود. ارتفاع این بنای 189 طبقه 1,050 متر برآورد شده است.

جزیره مصنوعی خزر، پس از تکمیل حدود 100 میلیارد دلار ارزش خواهد داشت و ساخت آن حدود 2 میلیارد دلار هزینه به همراه دارد. این مجموعه از ترکیب 41 جزیره مصنوعی کوچک و به مساحت 2,000 هکتار بنا خواهد شد. پس از تکمیل این طرح، یک میلیون نفر قادر به زندگی در این جزیره مصنوعی خواهند بود.طراح این بنا حاج ابراهیم نحرابی رئیس گروه شرکت های آوستا است.

شروع ساخت این بنا از سال 2015 آغاز و در سال 2019 بهره برداری خواهد شد.

Kingdom Tower - برج پادشاهی

Kingdom Tower  کهعنوان بلند ترین برج دنیا را از آن خود خواهد کرد، قرار است در شهر جده و در کنار دریای سرخ ساخته شود. براساس اعلام معمارهای امریکایی این پروژه یعنی Adrian Smith و Gordon Gill ساخت بلندترین برج دنیا 10 سال طول خواهد کشید. در حال حاضر نقشه این ساختمان نهایی شده است.

آمار و ارقام خیره کننده

آمار و ارقام مرتبط با برج Kingdom Tower خیره کننده می باشند. ساخت خود ساختمان به تنهایی 1.2 میلیارد دلار هزینه به همراه خواهد داشت البته هزینه تکمیل کل پروژه شهر پادشاهی (Kingdom City) بیش از 20 میلیارد دلار خواهد بود.

 برج 999 متری در فضایی به مساحت 530,000 متر مربع بنا خواهد شد. این مجموعه شامل یک هتل چهار فصل، یک ساختمان چهار فصل، یک ساختمان اداری، ساختمان های لوکس و بزرگترین رصدخانه دنیا خواهد بود.

برج پادشاهی، 59 آسانسور، 54 طبقه تکی، 5 طبقه دوبلکس و 12 پله فرار خواهد داشت. آسانسورها با سرعت 10 متر در ثانیه و تا طبقه رصدخانه بالا خواهند رفت یعنی آسانسورها در هر ساعت 35 کیلومتر را طی خواهند کرد. این سرعت بی نظیر باعث می شود در یک دقیقه و چهل ثانیه به طبقه آخر برسید.

در طبقه 157 این برج یک Penthouse قرار خواهدداشت

بلندترین سازه دنیا در آینده Kingdom Tower

 

 

بلندترین برجهای جهان

برج تجارت جهانی یک که در نیویورک آمریکا در حال ساخت بوده و کار ساخت آن تا سال ۲۰۱۳ تمام می‌شود، ۵۴۱٫۳ متر ارتفاع خواهد داشت. در آن سال این برج بلندترین برج نیم کره‌غربی زمین خواهد بود و به رده سوم جهان نیز خواهد رسید. اما تا آن زمان رکورد بلندترین برج در نیم کره‌غربی زمین متعلق به برج ویلیس در شیکاگو است. نکته جالب اینجاست که از بین ۱۰ برج بلند دنیا ۹ برج در قاره آسیا قرار دارند.

 

در حال حاضر تلاشهایی برای ساخت برجهای بلندتر در جده عربستان در دست انجام است. قرار است برجی در این شهر ساخته شود که منظره دریای سرخ زیر پای آن دیده شود. پیش‌بینی می‌شود این برج در صورت اتمام کار ساخت آن به بلندترین برج جهان تبدیل خواهد شد.

فهرست بلندترین برجهای جهان به همراه ارتفاع و نوع کاربری آنها به شرح زیر است:

 

برج خلیفه دوبی، امارات ۸۲۸٫۱ متر ‌اداری، مسکونی، هتل
تایپه ۱۰۱ تایپه، تایوان ۵۰۸٫۱ متر اداری
مرکز بین‌المللی مالی شانگهای شانگهای، چین ۴۹۱٫۹ متر هتل، اداری
مرکز بین‌المللی بازرگانی هنگ‌کنگ، چین ۴۸۴ متر هتل، اداری
برج پتروناس ۱ کوالالامپور، مالزی ۴۵۲ متر اداری
برج پتروناس ۲ کوالالامپور، مالزی ۴۵۲ متر اداری
برج زیفنگ نانجینگ، چین ۴۴۹٫۸ متر هتل، اداری
برج ویلیس شیکاگو، ایلینویز آمریکا ۴۴۲٫۲ متر اداری
کینگ‌کی ۱۰۰ شنزن، چین ۴۴۱٫۶ متر هتل، اداری
مرکز بین‌المللی مالی گوانگژو گوانگژو،‌چین ۴۳۸٫۶ متر هتل، اداری

برج تایپه 101

 

 

 

برج فلت آیرون

برج آنارا - دبی

 

برج آفتابی

 

زاها حدید ؛ برج آفتابی ، شبکه ای فضایی و رقصان زاها حدید برج آفتابی را به گونه ای بدیع و زیبا طراحی کرده که با زمینه خود ادغام شده است . این برج آفتابی کاربری های متفاوتی را شامل می شود از جمله : مسکونی ، تجاری ، اداری و هتل . طراحی این برج با برنامه ریزی خاصی انجام شده است . به گونه ای که کاربری های متفاوت آن از نظر رفتاری با یکدیگر تداخل نداشته باشند و ایجاد اغتشاش نکنند . حدید برای رفع این مشکل برنامه ریزی منسجم و استراتژی متفاوتی در نظر گرفته است . بخش مرکزی برج جایی ست که محل اتصال کاربری های متفاوت ساختمان است . طرح ریزی آن طبقه طبقه است ؛ طوری که یک کاربری بر روی کاربری دیگر قرار گرفته است . در قسمت میانی برج چند شاخه می شود و در بالا دوباره این شاخه ها به هم می رسند . حدید در طراحی برج به خوبی توانسته است فضاهای عمومی را از فضاهای خصوصی جدا کند . بدنه برج مانند یک شبکه فضایی طراحی شده که حالتی رقصنده دارد و براساس بررسی وضعیت جغرافیایی ، تشخیص موقعیت ، بار ساختمانی و برنامه ریزی است . پوشش این شبکه به گونه ایست که بازی ای از نور و سایه را به وجود می آورد . در واقع ترکیبی ست میان سازه و نمای ساختمان . پارامترهای برنامه ریزی و طراحی ، شبکه ای از شغل ها ، سیستمی مدولار برای اتاق های هتل و آپارتمان های مسکونی را در بر می گیرد . این شبکه ، تشکیل دهنده توپولوژی ساختمان وسازه آن ، سیستم لوله در لوله ، سیستم پارتیشنی (فضاهایی با کاربری قابل تعویض) و چشم اندازی انعطاف پذیر و مناسب شرایط مردم است و توانایی همگون سازی تغییرات در زمان های کوتاه و بلند را دارد . این الگو عناصر سازه ای را به خوبی پشتیبانی می کند و نماهای بسیار جذاب و زیبا در سرتاسر برج بوجود آورده است . طراحی این ساختمان ، مجموعه ای از جریان هایی است که نقشه برج و سازماندهی مسیرهای متفاوت جهت برنامه های گوناگون را در بر می گیرد . در طول این مسیرها ، لابی ها و تقسیم بندی قابلیت های مختلف برج در طبقات و مراکز ارتباطی شبیه تقاطعی است که مسیرها را برای استفاده کنندگان انعطاف پذیر می کند . حدید طراحی و برنامه ریزی فضایی برج را با توانمندی بالای خود به خوبی انجام داده است ؛ جهت یابی مناسب و صحیح لابی ها ، آتریا و فضاهای مشترک ، روابط بصری ویژه و دسترسی های نظام بندی شده در همه بخش ها ، محیطی کاملاً قابل فهم و نفوذ پذیر را برای استفاده کنندگان فراهم آورده است . این برج آفتابی در مجموع 66 طبقه و ارتفاع آن 280 متر است . لابی مرکزی برج ، نقطه کانونی این ساختمان می باشد و به 4 لابی دیگر ختم می شود که هر کدام مختص یکی از کاربری های مختلف برج از جمله مسکونی ، اداری ، هتل و بخش های عمومی می باشند .

برج کتابخانه

برج کتابخانه محل: لس‌آنجلس، آمریکا تاریخ اتمام ساخت: 1990 هزینه ساخت: 350میلیون دلار ارتفاع: 310 متر تعداد طبقات: 75 مصالح به کار رفته: بتون، فولاد نما: گرانیت، شیشه
برج کتابخانه که نام دیگر آن برج First Interstate World Center نیز است، اولین آسمان‌خراشی است که در یک منطقه زلزله خیزساخته شد. این آسمان‌خراش در 41 کیلومتری گسل سن آندراس واقع شده است و مهندسان آن معتقدند که این ساختمان می‌تواند زلزله بزرگی که بسیاری از ساکنان لس‌آنجلس منتظر وقوع آن هستند را به راحتی تحمل کند. براساس پیش‌بینی کارشناسان در صورت وقوع این زلزله، بزرگی آن به 3/8 ریشتر و یا بیشتر نیز می‌رسد. در ساخت این برج از یک هسته بسیار سنگین مرکزی و ستون‌های به نسبت سبک در اطراف آن استفاده شده که از یک سو تحمل نوسان‌های شدید هنگام زلزله را برای ساختمان آسان‌تر کرده و از سوی دیگر آن را در برابر بادهای قوی مقاوم می‌کنند.

مرکز سیتی کورپ

مرکز سیتی کورپ (سیتی گروپ) محل: نیویورک، آمریکا تاریخ اتمام ساخت: 1977 هزینه ساخت: 175‌میلیون دلار ارتفاع: 278‌متر تعداد طبقات: 59 مصالح به کار رفته: فولاد نما: آلومینیوم و شیشه‌های رفلکس
ساخت این برج از همان ابتدا تبدیل به یک چالش مهندسی شد. وقتی برنامه‌ریزی برای ساخت آن شروع شد، در گوشه سایت ساختمان‌سازی کلیسایی قرار داشت که اجازه تخریب آن به پیمانکار برج داده نشد. کلیسا فقط در یک صورت اجازه ساخت برج را می‌داد آن هم در صورتی که یک کلیسای جدید در همان محل (گوشه شمال‌غربی زمین‌) احداث شود بدون هیچ‌گونه ارتباطی با ساختمان سیتی‌کورپ و حتی بدون اینکه ستونی از آن در داخل کلیسا قرار بگیرد. مهندسان تصمیم گرفتند ساختمان 59 طبقه سیتی‌کورپ را بر روی چهار پایه عظیم بسازند ولی به جای اینکه این پایه‌ها در گوشه‌های ساختمان قرار گیرند در مرکز اضلاع آن واقع شوند. با این طرح، گوشه شمال غربی زمین برای کلیسا خالی می‌ماند و اولین طبقه ساختمان در ارتفاع 22‌متری بالای سقف کلیسا قرار می‌گرفت. در سال 1978 سر مهندس ساختمان «ویلیام لا مسوریر» متوجه شد، اتصالات ساختمان تحمل توفان‌های شدید را ندارند و عملا برج در برابر بادهای شدید مقاوم نیست. از آنجا که فصل بادهای موسمی‌نزدیک می‌شد، «لا مسوریر» بدون اتلاف وقت تعدادی جوشکار را استخدام کرد تا ساختمان را تعمیر کنند. سه ماه طول کشید تا تیمی‌از جوشکاران صفحات فولادی 5 سانتیمتری را به 200 اتصال پیچ شده جوشکاری کرده و ضعف ساختمان را برطرف کنند. شش هفته به اتمام تعمیرات باقی مانده بود که توفان «الا» شروع به حرکت به سوی نیویورک کرد. این در حالی بود که فقط نیمی‌از تعمیرات انجام شده بود. خوشبختانه فقط چند ساعت قبل از رسیدن توفان به نیویورک، جهت آن به سمت شرق تغییر کرد. جالب اینجا است که ماجرای عدم تحمل برج در برابر توفان‌های شدید بعد از 20 سال افشا شد. در این مدت اسناد تعمیرات برج به صورت کاملا سری در محلی محرمانه نگهداری می‌شد.

 

 

ساختمان کرایسلر

ساختمان کرایسلر محل: نیویورک، آمریکا تاریخ اتمام ساخت: 1930 هزینه ساخت: 20 میلیون دلار ارتفاع: 318 متر تعداد طبقات: 77 مصالح به کار رفته: فولاد نما: آجر
در تابستان 1929 رقابت شدیدی برای رسیدن به آسمان نیویورک در این شهر شروع شده بود. «والتر کرایسلر» غول صنعت اتومبیل با بانک اصلی وال استریت وارد عرصه رقابتی برای کسب عنوان بلندترین برج دنیا شدند. این رقابت یکی از پرسر و صدا‌ترین رقابت‌های زمان خود بود. در بهار 1930 زمانی که بسیاری معتقد بودند که بانک وال‌استریت این عنوان را از آن خود خواهد کرد، پرچمی‌در نوک برج کرایسلر به اهتزاز درآمد و کسب عنوان بلندترین برج دنیا با ارتفاع 318 متر را اعلام کرد. این برج در زمان خود نه تنها بلندترین برج دنیا بلکه یکی از شیک ترین برج‌های تجاری دنیا هم محسوب می‌شد. «کرایسلر» خواهان برجی مستحکم با جاذبه‌های مدرن بود و توانسته بود این خواسته خود را به خوبی در برج‌اش عملی کند. دکوراسیون برج کرایسلر شامل قالپاق، گل گیر و تزیینات خودروهای کرایسلر بود. «والتر کرایسلر» امیدوار بود با کسب چنین عنوانی برای ساختمان‌اش بتواند خودروهایش را هرچه بیشتر در میان خانواده‌ها محبوب کند. امروزه این برج یکی از شاهکارهای هنری نیویورک محسوب می‌شود. فقط 4 ماه بعد از اتمام برج کرایسلر، ساختمان «امپایر استیت» توانست عنوان بلندترین برج دنیا را از آن خود کند. یکی از جنجال‌های فراموش نشدنی ساخت این برج، عدم‌پرداخت حق‌الزحمه معمار آن «ویلیام وان آلن» از سوی «والتر کرایسلر» بود. «کرایسلر» معتقد بود «وان آلن» با پیمانکار این برج زدوبندهای مالی مشکوک دارند و از این رو حق‌الزحمه وی را هیچ‌وقت پرداخت نکرد.

ساختمان امپایر استیت

ساختمان امپایر استیت محل: نیویورک، آمریکا تاریخ اتمام ساخت: 1931 هزینه ساخت: 41‌میلیون دلار ارتفاع:381 متر تعداد طبقات: 102 مصالح به کار رفته: فولاد نما: سنگ آهک، گرانیت، آجر
طرح این برج 16 بار در طول برنامه ریزی و ساختمان سازی تغییر کرد. ولی با وجود این تغییرات 3000 کارگر توانستند ساختمان را در زمانی بی‌سابقه به اتمام برسانند: یک سال و 45 روز با احتساب روزهای تعطیل و یکشنبه‌ها. در ساخت این برج 10‌میلیون آجر و 60‌هزار تن فولاد به کار رفته است. امپایر استیت توانست به مدت 41 سال عنوان بلندترین برج دنیا را داشته باشد. در سال 1972 برج‌های دوقلوی تجارت جهانی این عنوان را از آن خود کردند. در سال 1945 یک هواپیمای بمب افکن در مسیر خود به سوی فرودگاه نیوجرسی با طبقه 79 این برج برخورد کرد و در کمال تعجب خسارت جزئی به برج وارد آمد. این برج نقش جذب صاعقه‌ها را نیز ایفا می‌کند. تعداد صاعقه‌های وارد شده به امپایر استیت در طول یک‌سال به 100 صاعقه می‌رسد.

برج سیروز

برج سیرز محل: شیکاگو، آمریکا تاریخ اتمام ساخت: 1973 هزینه ساخت: 150‌میلیون دلار ارتفاع: 443‌متر تعداد طبقات: 110 مصالح به کار رفته: فولاد نما: آلومینیوم سیاه
در سال 1974 برج سیرز عنوان بلندترین برج دنیا را از آن خود کرد و این عنوان را 24 سال به همراه داشت. در سال 1998 و زمانی که تارک برج‌های پتروناس از برج سیرز بالاتر رفتند این عنوان از برج سیرز گرفته شد. برج سیرز هنوز هم عنوان بلندترین طبقه مسکونی دنیا و بلندترین پشت بام دنیا را دارد. از نکات جالب این برج این است که در یک روز تمیز و صاف از محل مخصوص بازدیدکنندگان برج می‌توان چهار ایالت آمریکا (الینویس، میشیگان، ویسکانسن، ایندیانا) را دید. 6 دستگاه اتوماتیک شیشه شوی در پشت بام‌های این برج تعبیه شده‌اند تا 16000 پنجره آن همواره تمیز باشند. با بتون به کار رفته در ساخت این برج می‌توان یک اتوبان 8 کیلومتری با 8 خط عبوری ساخت، با فولاد آن می‌توان 50‌هزار خودرو تولید کرد و سیم‌های تلفن به کاررفته در آن را می‌توان 7/1‌بار دور دنیا پیچید!

برج های دوقلوی پتروناس

 برج‌های پتروناس محل: کوالالامپور، مالزی تاریخ اتمام ساخت: 1998 هزینه ساخت: 6/1‌ میلیارد دلار ارتفاع: 452 متر تعداد طبقات: 88 مصالح به کار رفته: بتون، فولاد 
برج‌های دوقلوی پتروناس در سال 1998 به عنوان بلندترین آسمان‌خراش‌های دنیا معرفی شدند. این عنوان تا قبل از سال 1998 متعلق به آسمان‌خراش‌های آمریکا بود. این برج‌ها از برج سیرز در شیکاگو 10 متر بلندتر هستند و ارتفاع آنها به 452 متر می‌رسد. البته کسب این عنوان برای برج‌های پتروناس آسان هم نبود. زیرا محاسبات نشان می‌دهد که آخرین طبقه مسکونی برج سیرز 60 متر از آخرین طبقه پتروناس بالاتر است و حتی ارتفاع آنتن آن نیز بیشتر است. ولی چرا برج‌های پتروناس بلندترین برج‌های دنیا هستند؟ بنا بر استانداردهای مجمع ساختمان‌های بلند و مسکونی شهری، فقط تارک برج‌ها و نه آنتن یا آخرین طبقه مسکونی آنها در محاسبه ارتفاع حساب می‌شود. تارک برج‌ها قسمتی از برج‌ها هستند که شامل طبقه‌ای نمی‌شوند ولی مایه رقابت بسیاری از برج‌های دنیا شده‌اند، آن هم فقط به یک دلیل: زیبایی.برج‌های پتروناس آمیزه‌ای از باورهای مذهبی و اقتصادی هستند. برج‌های 6/1‌میلیارد دلاری مجموعه‌ای از 745هزار مترمربع از مراکز خرید و تفریحی را در خود جای داده‌اند. پارکینگ زیرزمینی آنها گنجایش 4500 خودرو را دارند. این برج‌ها همچنین شامل یک موزه، یک سالن کنسرت، یک مسجد‌ و یک مرکز کنفرانس چند رسانه‌ای هستند. هر طبقه این برج‌ها به شکل یک ستاره هشت پر است که الهامی‌است از طرح‌های سنتی اسلامی‌مالزی. طبقات 42 این برج‌ها توسط یک پل هوایی به یکدیگر متصل شده‌اند. این برج‌های 88 طبقه به دو ستون کیهانی تعبیر شده‌اند که به سوی بهشت کشیده شده‌اند.

برج سفیر - استانبول

یکی از جاذبه های گردشگری مدرن استامبول بازدید از برج سفیره که کمتر کسی از ایرانی ها تا به حال به اونجا رفتن و یا در سایتهای سفری مون صحبتی ازش به میان اومده ( البته خودم هم در سه سفری که به استامبول داشتم به اینجا نرفتم چون از وجود این برج بی اطلاع بودم ولی تصمیم دارم در سفر بعدی بازدید از اینجا رو حتما در برنامم بزارم ) .

این برج یک مرکز خرید بزرگ ، یک اقامتگاه لوکس و یکی از بلندترین برجهای این شهر است ( بلندترین برج در منطقه لونت و کلا دومین برج بلند استامبول )

ارتفاع برج ۲۳۸ متره و قراره در آینده با افزودن یه سازه مخروطی شکل به بالای اون ارتفاع رو به ۲۶۱ متر برسونن البته نه به صورت آنتن مخابراتی) . ضمنا با احتساب ۱۰ طبقه زیرزمین و ۲ طبقه تراس در بام آن جمعا ۶۴ طبقه ست . 

برج درخت آسمان توکیو- ژاپن

 

درخت آسمان که بلند ترین برج مخابراتی و دومین برج بلند جهان است،در سال ۲۰۰۸ ساخت آن شروع شد و تا سال ۲۰۱۲ فرآیند ساخت آن تکمیل و درهای آن گشوده شد. بلندترین نقطه قابل دسترسی برای عموم ایوان تماشای بالا با ارتفاع ۴۵۰ متر و ظرفیت ۹۰۰ نفر و در بالای آن یک مسیر مارپیچ شیشه ای وجود دارد که نمایی رویایی از خیابانهای توکیو و رودخانه سومیدا را دارد.

 وجود قسمتی با کف شیشه ای که بازدیدکنندگان با ایستادن و راه رفتن بر روی آن  احساس قدم زدن در آسمان را خواهند داشت. ایوان تماشای پایین هم ۳۵۰ متر ارتفاع دارد و گنجایش پذیرش ۲۰۰۰ نفر را دارد که هر دو بلندترین نقاط برای تماشا در ژاپن و جزء بلندترینها در تمام جهان است.

نام اولیه این برج موساشی (MuSaShi) به معنی Mu=6، Sa=3 و Shi=4 برج ۶۳۴ بوده که به (Sky Tree) تغییر کرده است. سازه این مجموعه فلزی است و سه طبقه هم در زیر زمین دارد. برج درخت آسمان که دارای ۱۳ آسانسور سریع است، یک برج رادیو تلویزونی و مخابراتی و شامل رستوران و دو ایوان تماشا است. پس از اینکه برج قدیم توکیو به دلیل احاطه شدن توسط ساختمانهای بلند دیگر توانایی پوشش سراسری مخابراتی و امواج را نداشت، برج جدید جایگزین آن شد.

برج سیدنی

برج سیدنی که به آن AMP نیز گفته می‌شود، یکی از بلندترین برجها و دومین برج مرتفع استرالیا می‌باشد (اولین برج، برج Q۱ در «Gold Coast» واقع است). این برج همچنین دومین برج مرتفع در نیمکره جنوبی بحساب می‌آید. اولین و بلندترین برج نیمکره جنوبی Sky Tower واقع در نیوزلندمی‌باشد. برج سیدنی یکی از اعضای فدراسیون برجهای جهانی می‌باشد.

ارتفاع برج سیدنی ۳۰۵ متر می‌باشد و در ناحیه تجاری سیدنی واقع در خیابان Market شماره ۱۰۰ بین خیابانهای Pitt وCastlereagh قرار گرفته‌است. از طریق مرکز خرید خیابان Pitt می‌توان به ورودی این برج نیز دسترسی داشت.

بازدید از این برج جهت عموم آزاد است و یکی از پر جاذبه‌ترین مکانهای گردشگران و جهانگردان جهان به حساب می‌آید. شالوده این برج در سال ۱۹۷۰ بنا و در سال ۱۹۷۵ عملیات ساختمانی برج آغاز گردید. بهره برداری و بازدید عمومی از چهارمین برج جهان در سپتامبر ۱۹۸۱ آغاز شد. این برج ۳۶ میلیون دلار استرالیا هزینه در بر داشته‌است.